Tajemniczy czerwony przewodnik, czyli 122 lata tradycji
To najważniejsze źródło informacji dla smakoszy przemierzających świat w poszukiwaniu najznamienitszych punktów kulinarnych, a uzyskanie tytułu najlepszej restauracji, nadanego przez restauracyjnych inspektorów, jest nie lada wyróżnieniem. Zdobycie gwiazdki Michelin to marzenie każdego szefa kuchni, symbolizuje najwyższą jakość, przepięknie przygotowane potrawy, wystrój restauracji powodujący uznanie w oczach wielu. Jak doszło do tego, że producent opon zaczął oceniać lokale gastronomiczne i stworzył najbardziej prestiżowy przewodnik na świecie?
Od opon do gwiazdek Michelin
W 1900 roku Bracia André i Edouard Michelin stworzyli genialny marketingowy koncept. Chcieli, aby ich motoryzacyjny biznes wciąż się rozwijał, a ludzie wymieniali opony właśnie u nich. Jednak jak zachęcić kierowców do podróży? Stworzyli przewodnik, w którym umieścili najlepsze kulinarne miejsca we Francji, aby zaspokoić gusta najbardziej wymagających konsumentów oraz tych szukających wytrawnych przygód. Dodatkowo, dodali do przewodnika adresy warsztatów samochodowych, stacji paliw, sklepów z oponami i miejsc noclegowych, mapy i plany miast, aby ułatwić kierowcom podróżowanie. Początkowo przewodnik był darmowy, jednak legendy głoszą, że kiedy bracia Michelin zobaczyli, że w jednym z warsztatów jest traktowany jako podpórka do stołu, postanowili go sprzedawać. Sądzili bowiem, że jeżeli będzie traktowany jak bezpłatna broszura, prestiżowe restauracje stracą swoją renomę.
Czym charakteryzują się gwiazdki?
Kiedy wprowadzono opłaty, przewodnik został wycofany z reklam i stał się zamkniętą klasyfikacją dla restauracji oraz hoteli. W 1926 roku wprowadzono wyróżnienie w postaci gwiazdki Michelin, a w 1931 kolejne 2 gwiazdki. I tak powstała funkcjonująca do dzisiaj klasyfikacja, według której anonimowi inspektorzy oceniają miejsca hotelarsko-gastronomiczne w 32 krajach na całym świecie. Gwiazdki są przyznawane według pięciu kryteriów: jakości oferowanych dań, ich smaku, sposobu podania, stylu kuchni, stosunku jakości do ceny oraz stałości poziomu kuchni lokalu.
Kryteria, według których przyznawane są gwiazdki, są na całym świecie takie same. Oznacza to, że Goście mogą być pewni, że niezależnie od miasta czy kraju, każda restauracja z trzema gwiazdkami, spełni ich oczekiwania na tym samym poziomie. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie z nich są podobne, jeśli chodzi o wybory kulinarne, czy specjalne dania.
Istnieje także mniejsze wyróżnienie, jakim jest symbol wschodzącej gwiazdki, oznaczony kolorem czerwonym. Restauracje, które go posiadają, są najlepsze w swojej kategorii i mają duże szanse na zdobycie gwiazdki Michelin. Muszą udowodnić stałość wysokiej jakości swoich usług. Dodatkowo, symbol sztućców przyznawany jest za: wystrój wnętrz, obsługę kelnerską oraz pozostałe udogodnienia, które oferuje restauracja. Skala ocen w przypadku sztućców to 1–5.